DASAR & HALA TUJU PENDIDIKAN



Sistem pendidikan di Malaysia yang diamalkan sekarang di bentuk  berasaskan beberapa dasar serta hala tuju yang berpandukan kepada FPK. Ia bermula dari era sebelum penjajahan sehingga era kemerdekaan dan seterusnya arah menuju wawasan 2020.

Dalam tahun-tahun menuju kemerdekaan, telah timbul kesedaran di kalangan pemimpin dan rakyat Malaysia tentang betapa mustahaknya diadakan satu sistem pendidikan kebangsaan untuk mengganti sistem pendidikan penjajah bagi memenuhikehendak negara. Dasar perlu dilaksanakan untuk menjamin perjalanan sistem pendidikanyang tersusun dan bermatlamat dan berlangsung dengan baik. 

Di Malaysia, dasar  pendidikan mempunyai peranan yang amat penting dalam menentukan hala tuju sistem pendidikan negara yang mana dasar ini dikenali sebagai ‘Dasar Pendidikan Kebangsaan’.Terdapat empat tujuan utama dasar-dasar yang dilaksanakan dalam sistem pendidikan seperti Rajah 1; dasar kawalan, dasar solusi, dasar kebajikan dan dasar inovasi yang bermatlamat keharmonian, keadilan, penambahbaikan dan pemantapan.


DASAR & HALA TUJU PENDIDIKAN MALAYSIA






Comments

Popular posts from this blog

DASAR KAWALAN

PENGENALAN